Genel

TMSP – Lastik Basınç Ayarı Nasıl Olmalıdır?

Doğru Lastik Basıncı Nedir? Lastik Basıncı Önemli Midir?

Lastik basıncı ne zaman ayarlanmalıdır?

Lastik basıncı ile alakalı konuşmadan önce bilmemiz gereken birinci mesele lastik basınç değerlerinin araç lastiğinin soğukken uygulanması gereken değerler olduğudur.

Aracın lastiği kullanıldığı zaman sürtünme kaynaklı olarak ısınır, ısınmaya bağlı olarak lastik içerisinde bulunan hava genleşir ve basınç değeri artar. Bundan dolayı doğru lastik basıncı uygulama şekli araç uzun bir süre kullanılmadıktan sonra yapılan basınç ayarlaması şeklinde olmalıdır.

Otomobil sporlarında veya spor otomobillerin bazılarında genleşmeye bağlı basınç farklarından etkilenmemek için lastik havası olarak nitrojen gazı kullanılır. Bu bize lastik basıncının ve soğuk sıcak lastik farkının milimetrik hesapları gerektiren otomobil sporlarında ne kadar elzem hale geldiğini işaret etmektedir.

Eğer seyir halindeyken ya da gün içerisinde bir lastiğiniz hava kaçırdığı için lastik basıncını yaptırmak zorunda kalırsanız ilk işinizin ertesi gün sabah 4 lastiğinizi aracınızın fazla kilometre yapmadan yeniden 4 lastiğin lastik basınçlarını ayarlamanızdır.

Düşük lastik basıncının zararları nelerdir?

Doğru lastik basıncı aracın yol tutuşunu, fren mesafesini, süspansiyon konforunu, lastik ömrünü ve akaryakıt tüketimini doğrudan etkileyen en önemli konu başlığıdır.

Lastik basıncı olması gereken ayarın altında kaldığı zaman, düşük lastik basıncı olduğu zaman lastik üzerinde bulunan su tahliyesi kanalları ezilme sonucu daralır, su tahliyesi zorlaşır. Su tahliyesinde zorlanan lastik yüzeyi tabiri caizse dümdüz bir hal alır. Buna bağlı olarak ıslak zeminde beklenen yol tutuş sağlanamaz, sürüş kaza riski yüksek bir hale gelir. Fren mesafesi uzar ve yolda su birikintisi olmadığı halde araç kayabilir.

Düşük lastik basıncı aracın salınımını arttırır. Sürüş dinamikleri fazla salınım sebebiyle bozulur ve araç viraj dönüş performansı düşer. Araçların yol tutuşunu ve viraj kabiliyetlerini şase rijitliği (sıkılığı) belirler. Lastik basıncının düşük olması şase rijitesini düşürmüş olur.

Düşük lastik basıncı lastiğin asfalt ile sürtünme içerisinde kalan yüzey alanını attırır. Daha fazla sürtünme daha fazla yakıt tüketimi demektir. Aynı zamanda lastiğin her kilometre yaşayacağı yıpranmayı arttıracağı için lastik ömrü azalır.

Yüksek lastik basıncının zararları nelerdir?

Lastiğe olması gerekenden fazla basınç yapıldığı zaman aracın yürüyen aksamı olması gerekenden fazla sertleşir. Düşük basınçta olduğu gibi aracın sürüş dinamikleri bozulur.

Aşırı sertleşmiş olan lastik ön takıma daha fazla yük ve titreşim verir, buna bağlı olarak ön takımda oluşacak arıza ve masraflar artar.

Aynı zamanda yüksek basınçlı lastik seyir halinde yaşayacağı ısınmayla beraber daha yüksek bir basınca ulaşır, bu durum lastiğin ısındıkça yani yüksek hıza ulaştıkça en yüksek basınç kapasitesini aşıp patlamasına sebep olabilir. Kazaya sebebiyet verebilir.

Yüksek basınca sahip lastiklerin yanak dediğimiz kısmı fazla sert olacağından aracın sürüş konforu düşer. Süspansiyon tepkileri sertleşir. En ufak çakıl taşında bile kabin içerisine bir geri bildirim olur. Süspansiyon sistemi ve buna bağlı olarak araç şasesi daha fazla yorulur. Kullanıldıkça eskidikçe oluşan “Yorgun araç görüntüsü” daha erken oluşur. Aracın diriliğini şasenin esnekliği veya sertliği belirler. Sert lastik şasenin esnemesine sebebiyet verir.

Doğru lastik basıncı nasıl belirlenir?

Her aracın kendisine özgü fabrika tarafından belirtilmiş bir lastik basınç değeri vardır. Kapı eşiğinde ya da yakıt deposu kapağında mutlaka belirtilmiştir. Aracınızda kullanmış lastik ebatına göre belirtilen lastik basıncında aracın yük durumuna göre ideal basıncın ön ve arka lastikler için ne olması gerektiği yazar.

İdeal lastik basıncı BAR veya PSI değeriyle belirtilir. Kullanacağınız lastik basınç makinasında yalnızca PSI veya yalnızca BAR değeri görebiliyorsanız 1 BAR = 14.50 PSI formülüyle hesaplayabilirsiniz.

Örneğin 2.2 BAR değerinin karşılığı 31.9 (32 olarak görebilirsiniz) tekabül eder.

Güvenli, konforlu, keyifli sürüşler!

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir